سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گاز آرگون

منبع : گاز آرگون

گاز آرگون

گاز آرگون 0?934? حجمی و 1?288? جرمی اتمسفر زمین را تشکیل می‌دهد .

گاز آرگون سومین عضو از خانواده گازهای نجیب ( بی اثر ) در جدول تناوبی است که با فرمول شیمیایی AR و عدد اتمی 18 نشان داده شده است.
گاز آرگون گازی بی بو، بی رنگ، بی مزه، غیرسمّی و خنثی است .
ترکیب شیمیائی تولید شده از گاز آرگون تا 40 کلوین پایدار است.
بنابراین رگولاتور گاز دارای فشار و سایزهای مختلفی می باشند که رگولاتور با توجه به مکانیزمی که دارا می باشد باید در محیطهای باز استفاده شود و برای محیط های بسته از نوعی رگولاتور ثانویه خاصی بنام بالانسر استفاده می شود این نوع رگولاتور گاز فاقد سیستم قطع بالا شات اف سیستم قطع پایین و همچنین ونت می باشد.

فشار خروجی رگولاتور گاز : فشار خروجی رگولاتور را مشتری و کارشناسی که قرار است از رگولاتور گاز استفاده نماید بنا به فلویی ( شدت جریان ) که مورد نیازش می باشد، تعیین می کند که در این صورت بسته به فشار خروجی از رگولاتور ممکن است رگولاتور یک مرحله ای One Stage مناسب باشد و یا رگولاتور دو مرحله ای Double Stage
شایان ذکر است شرکت فاران صنعت تامین کننده رگولاتور گاز درااستار DRASTAR کره جنوبی می باشد که این رگولاتورها ( مانومتر ها ) قابلیت استفاده هم بصورت خطی و هم سر سیلندری را دارند.
یکی از معروفترین و پرکاربردترین ترکیبات گاز آرگون مخلوط گاز آرگون و گاز متان است که با نام تجاری پی 10 ( گاز P10 ) شناخته شده و به فروش می رسد .
جالب این است که در جهان فراوانی آرگون 36 که از محصولات سنتز هسته ای ستاره ای در ابرنواخترهاست بسیار بالاتر از آرگون 40 است.
با توجه به اینکه گاز آرگون فاقد الکترون آزاد می باشد و لایه آخر الکترونی آن تکمیل است بسیار پایدار بوده و هیچگونه ترکیبی از این عنصر در طبیعت موجود نمی باشد.

استفاده از گاز نیتروژن در نگهداری مایعات قابل انفجار در مخزن های بزرگ

واژه نیتروژن از کلمه یونانی nitron به معنی جوش شیرین محلی گرفته شده است که در قرن هفدهم توسط شیمیدان انگلیسی بنام دانیل رادرفورد کشف شد.
گاز نیتروژن بیشترین عنصر جو کره زمین از نظر حجم است. (78?1 % حجمی) و برای اهداف صنعتی با عمل تقطیر هوای مایع بدست می‌آید. ترکیباتی که حاوی این عنصر هستند در فضای بیرونی نیز مشاهده شده اند.
از تماس مستقیم پوست با آرگون مایع نیز باید خودداری کرد چون سبب سوختن پوست می شود ( سرمای فوق العاده بالائی در اثر تغییر فاز آرگون و تبدیل آن به گاز بوجود می آید )
لازم به ذکر است فرد مصدوم می بایست به محیط باز منتقل شود و با رساندن اکسیژن طبیعی به او اقدام به احیاء حال فرد نمود.

ظروف محتوی گازها به کپسول گاز مشهور می باشند.

اطلاعات حک شده بر روی گلویی کپسول شامل :الف. شماره کپسول ب‌. سال ساخت کپسول ( بر اساس سال و ماه میلادی ) پ. کمپانی و کشور تولید کننده ی کپسول ت‌. فشار کاری کپسول( work pressure) W.P ث‌. فشار تست کپسول( Test pressure ) T.P ج‌. تاریخ تست هیدروستاتیک ( در صورت قدیمی بودن کپسول ) بر اساس سال میلادی و نام کمپانی انجام دهنده
بررسی سال ساخت کپسول یا کپسول گاز و یا آخرین تست هیدرواستاتیک حک شده بر روی گلوئی کپسول : در صورتی که بیش از 5 سال از تاریخ تولید کپسول و یا آخرین آزمون هیدرواستاتیک کپسول گذشته باشد می بایست مجددا مورد آزمون هیدرواستاتیک قرار گیرد بدین صورت که طی این آزمون فشاری بیش از 5/1 برابر فشار کاری کپسول به آن وارد می شود و در صورتی که کپسول موفق از این آزمون خارج شود و دچار ترکیدگی و انفجار نشود تاریخ تست بر گلویی کپسول حک شده و کپسول برای 5 سال آینده وارد چرخه شارژ مجدد می شود.
این کپسولها در حجم های 2،5،10،20،40،50 لیتری موجود می باشند.
منبع : گاز آرگون

تنفس بیش از حد گاز آرگون موجب سرگیجه ، تهوع ، بیهوشی می گردد و اگر این روند ادامه پیدا کند و فرد در چنین وضعیتی باقی بماند به مرگ فرد مصدوم منجر می شود.
استفاده از گاز آرگون در ساخت پنجره های دو جداره

گاز R410a با برند های اروپائی ،آمریکائی،هندی و چینی در بازار موجود است .

گاز R410a از 50% گاز R125 ( پنتا فلوئورو اتان ) و 50% گاز R32 ( دی فلوئورو متان ) تشکیل شده است .
معروفترین و معتبرترین برند گاز R410a هانیول Honeywell می باشد که یک برند آمریکائی است و شرکت فاران صنعت توانائی تامین گاز R410a با برند هانیول در قالب سیلندر های یکبار مصرف 11.3 کیلوگرمی دارا می باشد.
سیلندر گاز یا کپسول گاز بدون درز که مخصوص گازهای فشار بالا می باشند از یک فلز یکپارچه تشکیل شده اند.
هرجا سخن از گاز های آزمایشگاهی ، خالص ، استاندارد ، صنعتی ، سرد کننده و تجهیزات گازی باشد نام فاران صنعت می درخشد.

نکته حائز اهمیت و فوق العاده مهم این است اگر اپراتور دقت لازم را به عمل نیاورد مثلا بخواهد رگولاتور گاز آتشزایی مثل هیدروژن را برای کپسول گاز اکسنده ای مثل اکسیژن تست کند ممکن است خطرات جبران ناپذیری حادث شود.

لذا قابلیت تحمل فشار بالا را ندارند و مخصوص گاز هایی با فشار پائین مثل گاز سولفور دی اکسید ، گاز پروپان ، گاز دی اکسید کربن ، گاز استیلن ، گاز های سردکننده و .... می باشند.
رگولاتور Regulator به معنای تنظیم کننده ( تعدیل کننده، آلت تعدیل ) و مانومتر Manometer به معنای فشارسنج یا آلت سنجش فشار می باشد.
در هنگام معاوضه سیلندری تیم فنی شرکت فاران صنعت سیلندر خالی مشتری را بررسی می نماید و بسته به سال ساخت آن سیلندر هلیوم پر معادل سیلندر خریدار ارائه می گردد.
لذا رگولاتور های این دو گاز در صورتیکه حتی هر دو ولو هم از نظر ظاهری مشابه یکدیگر باشند ( هر دو روپیچ (male) و یا هر دو توپیچ (female) ) بدلیل تفاوت در چپگرد و راستگرد بودن قابل جایگزینی نمی باشند.
شرکت فاران صنعت جزء معدود شرکت های در ایران است که ساخت سنتی پالت ها را کنار گذاشته و به جای اینکه تیوپ ها در قسمت منیفولد پالت به کمک جوش به هم وصل شوند از اتصالات با کیفیت بالا جهت این مهم کمک گرفته که در کیفیت و طول عمرپالت ها موثر می باشد.
گاز هیدروژن یک گاز آتش زا است و سیلندرهای این گاز دارای شیر چپگرد می باشد در حالیکه گاز نیتروژن به دلیل بی اثر بودن دارای شیر راستگرد است .

کاربر جهت استفاده از انواع گاز های موجود در مخازن و سیلندر های تحت فشار فارغ از نوع گاز و فشار آن ( فشار بالا یا فشار پائین بودن گاز ) ملزم به نصب رگولاتور در مسیر مصرف می باشد ( البته بسته به نحوه ی مصرف، رگولاتور می تواند بر سر سیلندر و یا در مسیر انتقال گاز نصب شود).

گاز هلیوم یک گاز صد در صد وارداتی است و امکان تولید این گاز در ایران مقدور نمی باشد لذا مشتریان گرامی در صورت داشتن سیلندر می بایست سیلندر خالی را به شرکت فاران صنعت بدهند و سیلندر پر تحویل بگیرند که این عمل در اصطلاح معاوضه سیلندری می باشد.
در اصل رگولاتور و مانومتر معادل هم می باشند و هر دو به یک معناست و دستگاهی است جهت اندازه گیری ، کنترل و تنظیم فشار انواع گازهای ذخیره شده در مخازن و سیلندرهای تحت فشار.
گاز آرگون بدلیل عدم فعالیت شیمیائی و بی اثر بودن از واژه‌ای یونانی به معنای تنبل یا غیرفعال گرفته شده‌است.
گاز آرگون 0?934? حجمی و 1?288? جرمی اتمسفر زمین را تشکیل می‌دهد .